Biznes
01 Wrz. 2020

Reklama sklepu Internetowego – Jak wypromować sklep internetowy?

Zastanów się ile sklepów internetowych działa obecnie w sieci? Ile z nich oferuje asortyment podobny do twojego? Nawet w przypadku trafienia na niszę rynkową, dobra jakość i niska cena produktów nie wystarcza, aby się właściwie wypromować w sieci. Tutaj trzeba czegoś więcej – skutecznego marketingowego działania na wielu płaszczyznach. Aby odnieść sukces w sprzedaży online, trzeba wypracować rozsądną strategię reklamową, a następnie ją sukcesywnie realizować. Warto wiedzieć, że handlowanie w sieci różni się znacznie od tradycyjnej sprzedaży produktów – stacjonarnie. W niniejszym artykule przedstawimy kilka bardzo ważnych kwestii, związanych ze skutecznym zareklamowaniem sklepu internetowego. Są to przydatne pomysły na to, jak zwiększyć sprzedaż online i przyciągnąć nowych odbiorców. Dotyczą one zarówno kwestii technicznych, jak i bezpośredniego wpływania na klienta poprzez budowania z nim prawidłowej relacji.

1. Pozycjonowanie strony z zachowaniem zasad SEO

Jest to żmudny i czasochłonny proces budowania pozycji naszej witryny w wyszukiwarkach internetowych. Końcowy sukces, związany z dobrym wypozycjonowaniem się strony, jest jednak warty poświęconej pracy i godzin spędzonych na przygotowaniu witryny w ramach SEO. Search Engine Optimization polega na wykorzystywaniu algorytmów wyszukiwarki w celu zwiększenia widoczności strony internetowej na topowych wynikach wyszukiwań. Jeśli nasz sklep internetowy, oferujący np. akcesoria sportowe, zostanie dobrze wypozycjonowany, to po wpisaniu frazy np. “sprzęt sportowy”, nasza strona znajdzie się na pierwszej karcie wyszukiwania. Staje się zatem lepiej widoczna, atrakcyjniejsza i bardziej wiarygodna dla konsumenta szukającego określonego produktu. Rzadko kiedy internauta wchodzi na kolejne strony wyników wyszukiwań. W znaczącej większości przypadków zdecyduje się na kliknięcie w link, podany na bezpośrednio pierwszej karcie wyszukiwań.

Osoby, kupujące w sieci nie mają czasu na dokładne przewertowanie każdej oferty sklepu i porównanie opłacalności danych usług. Zazwyczaj sprzedaż online będzie odbywała się spontanicznie, pod napływem impulsu. Wypozycjonowanie strony internetowej będzie zatem niezwykle potrzebnym krokiem w celu zwiększenia sprzedaży online. Działania w ramach SEO polegają na wielu czynnościach, które po dłuższym czasie dadzą dopiero zadowalające rezultaty. Nie jest możliwe ekspresowe, kilkudniowe wypromowanie sklepu internetowego. Pozycjonowanie jest żmudnym procesem, który jednak przynosi bardzo duże korzyści – zwiększa ruch na stronie, potęguje sprzedaż, działa uwiarygadniając reklamowaną markę. W ramach SEO możemy wyróżnić wiele pomniejszych czynności, które będą wpływały na końcowy sukces pozycjonowania strony.

W ramach optymalizacji ważne jest zadbanie o kwestie techniczne – m.in. prawidłowe działanie strony na różnych urządzeniach, płynność i szybkość ładowania się zakładek. Nie bez znaczenia pozostają także kwestie merytoryczne – eksperckie artykuły na stronie, odpowiednie zagęszczenie silnych słów kluczowych, tagi, opisy meta i inne elementy zwiększające widoczność w sieci.

Najważniejsze zalety i wady pozycjonowania sklepu w wyszukiwarkach

+ Budowanie solidnej pozycji marki
+ Potęgowanie rozpoznawalności marki w sieci
+ Łatwy model rozliczeń w przypadku korzystania z firmy optymalizującej
+ Łatwa kontrola nad wynikami i efektami prac
+ Możliwość dostosowywania strategii pozycjonowania do zmieniających się warunków

– Konieczność ponoszenia kosztów w przypadku korzystania z usług zewnętrznej firmy pozycjonerskiej
– Długie oczekiwanie na efekty prac pozycjonerskich

2. Zewnętrzna promocja witryny internetowej. Znajdź kogoś, kto poleci twój sklep

Linkowanie zewnętrzne jest jednym z najbardziej przydatnych narzędzi w celu wypromowania strony internetowej oferującej sprzedaż online. Zewnętrzna promocja polega na zleceniu innemu podmiotowi zrealizowania reklamy naszej witryny. Co ważne, nie jest to zlecenie kierowane do agencji reklamowej, lecz może być bezpośrednio polecone konkretnemu podmiotowi. Wiarygodny blog tematyczny, ciekawa strona internetowa przyciągająca wielu odwiedzających – mogą to być świetne miejsca, w których wypromujemy nasz sklep. Sponsorowany materiał tematyczny, jaki pojawi się na zewnętrznej witrynie, musi jednak spełniać szereg warunków. Powinien on być merytoryczny oraz dawać wartość dodaną czytelnikowi.

Nie może być to nachalna reklama naszego sklepu. Artykuł powinien być pisany w sposób neutralny i obiektywny. W treści posta znajdzie się link zewnętrzny prowadzący bezpośrednio do naszej strony. Umożliwi to czytelnikowi zapoznanie się z eksperckimi informacjami przedstawionymi we wpisie blogowym, a następnie przejście pod podany odnośnik. Dzięki temu jesteśmy w stanie zyskać pokaźne grono odbiorców, którzy są ukierunkowani na oferowane przez nas produkty. Linkowanie zewnętrzne jest skuteczne jeśli potrzebujemy trafić do określonego grona odbiorców, a strona, na której będziemy się reklamować, spełnia pożądane warunki. Każdy kij ma jednak dwa końce.

Jeśli artykuł tematyczny, zawierający linkowanie zewnętrzne naszego sklepu nie jest atrakcyjny dla odbiorcy, może on zostać sprawnie zniechęcony do dalszych odwiedzin naszego sklepu. Warto zatem stosować linkowania na zewnętrznych stronach z głową i tylko co jakiś czas. Pomoże to zbudować dobrą pozycję marki i wypromować sklep internetowy z pomocą profesjonalnych wpisów blogowych zawieranych w różnych miejscach w sieci.

Najważniejsze zalety i wady korzystania z linkowania zewnętrznego do sklepu internetowego

+ Profesjonalizacja naszego sklepu w oczach odwiedzającego
+ Budowanie pozytywnych skojarzeń z marką
+ Zwiększenie liczby odwiedzających zdecydowanych na zakup naszych produktów
+ Stosunkowo szybkie efekty, sprzężone jednak z popularnością witryny zewnętrznej

– Cena artykułu może być dosyć duża
– Stąpanie po cienkim lodzie: artykuł musi być obiektywny i nienachalny, inaczej zrazi odbiorcę
– Nie w każdej branży się to przyda (np. jeśli działamy tylko lokalnie lub w bardzo szerokiej dziedzinie)

3. Płatna reklama Google – AdWords jako sposób na wypromowanie sklepu online

Wykupienie pakietu reklamowego w ramach Google AdWords to jeden z najskuteczniejszych i najszybszych sposobów na wypromowanie strony sklepu internetowego. Skuteczność tego rozwiązania polega na wykorzystaniu sprawdzonych ruchów internautów – większość z nich klika w najbardziej widoczne linki, nie szuka głębiej, korzysta z wyników podanych na topowych miejscach wyszukiwań. Zainwestowanie w reklamę Google umożliwia pojawienie się odnośnika do sklepu na reklamowanych, wyróżnionych miejscach w wyszukiwarce. Jeśli internauta szuka konkretnego produktu związanego z naszą branżą, na samej górze wyświetlą mu się propozycje związane z naszym sklepem internetowym. Zyskujemy zatem pewien handicap, lepsze miejsce, wyróżnioną pozycję dzięki czemu zwiększymy ruch na naszej stronie.

Cena usług związana jest z wieloma pomniejszymi kwestiami. Ustalamy bowiem w pierwszej kolejności grupę docelową, na której nam najbardziej zależy. Jeśli będzie ona zbyt szeroka, nasze działania nie będą skuteczne. Warto zatem precyzyjnie ją wyznaczyć, tak aby nasza reklama trafiła jedynie do osób wstępnie zainteresowanych naszymi usługami. Oprócz wyświetlania reklamy na czołowych miejscach wyszukiwań, Google AdWords to także różnego rodzaju panele, banery zamieszczane w milionach miejsc w internecie. Współpraca z amerykańskim potentatem informatycznym umożliwia także współpracę w ramach kampanii promocyjnych – możemy skorzystać z dedykowanej strony zakupowej Google, korzystać z sieci reklamowej czy przeprowadzać kampanie reklamowe za pomocą skrzynki pocztowej Gmail.

Jest to bez wątpienia jeden z najbardziej rozbudowanych, i za razem najskuteczniejszych, narzędzi dostępnych w celu rozreklamowania witryny sprzedażowej w sieci. Użytkownik ma także pełny wgląd w poniesione koszty reklamowe, dzięki czemu można w łatwy sposób dokonać analizy skuteczności i opłacalności takiej formy marketingu online.

Najważniejsze zalety i wady korzystania z Google AdWords

+ Precyzyjne dotarcie do wyszczególnionej grupy docelowej
+ Skuteczność reklamy polegająca na sprawdzonych algorytmach Google
+ Możliwość szczegółowego analizowania, kontrolowania i sprawdzania wydatków/efektów
+ Wiarygodność Google – przejrzystość i pozycja amerykańskiej firmy zapewnia skuteczność działania
+ Szybkie efekty reklamy
+ Dotarcie tam, gdzie inne formy reklamy nie są w stanie dotrzeć
+ Możliwość dopasowania reklam do indywidualnych uwarunkowań i potrzeb witryny

– Skomplikowane mechanizmy, mogące być niezrozumiałe dla początkujących
– Konieczność określenia ścisłych ram reklamy, które powinny być poprzedzone analizą i utworzeniem strategii reklamowej
– Cena usługi dla niewielkich sklepów może być zaporowa

4. Działanie w mediach społecznościowych. Komplementarna reklama sklepu internetowego w social mediach

“Życie internetowe” tętni przede wszystkim w mediach społecznościowych. To na portalach takich jak Facebook, Twitter czy Instagram ludzie wymieniają się spostrzeżeniami, dzielą się przeżyciami czy szukają interesujących ich treści. Funkcjonowanie nowoczesnego sklepu internetowego z pominięciem social mediów jest niemożliwe. Brak wykorzystania tego medium znacznie ogranicza zasięgi, działa na niekorzyść firmy i powoduje, że marka jest anonimowa. Internauci, którzy nie znajdują informacji o witrynie sklepu na Facebooku czy w Mapach Google, nie traktują poważnie takiego podmiotu. Działalność sklepu online musi być zatem podparta intensywnym kontaktem z odbiorcami za pomocą mediów społecznościowych.

Najpopularniejszym rozwiązaniem w tej kwestii jest utworzenie strony dedykowanej na Facebooku, tzw. fan-page. Umożliwia on dodawanie postów, dzielenie się informacjami, zamieszczanie interesujących postów dla odbiorców. Pozwala on zbudować bazę zwolenników i potencjalnych klientów. Dzięki social mediom możliwe jest bezpośrednie promowanie sklepu poprzez różne techniki reklamy internetowej. Można również skupić się na promowaniu konkretnych produktów. Osoby odwiedzające nasz profil w social mediach muszą jednak odczuwać pewne korzyści z oglądania treści. Pomysłem na ich urozmaicenie i przyciągnięcie większego grona odbiorców są czasowe promocje czy zniżki, dedykowane tylko i wyłącznie dla czytelników social mediów. Wokół naszej marki możemy zbudować pozytywne skojarzenia z promocją stylu życia, korzyściami płynącymi z zakupu naszych produktów czy przydatnymi informacjami, użytecznymi dla klientów. Dzięki social mediom uzyskujemy także jedno ważne narzędzie – możliwość bezpośredniego kontaktu z konsumentem.

Za pomocą np. Messengera czy skrzynki na Instagramie możemy realizować pomoc przed-sprzedażową, ale i obsługę po-sprzedażową dla klienta naszego sklepu. To także szansa na zbudowanie trwałych, silnych więzi z grupą docelową. Co więcej, sprawne działanie w social mediach nie musi kosztować bardzo dużo. Wiele zależy od osoby obsługującej profile sklepu w mediach społecznościowych – od weny, pomysłów i jakości wpisów. W razie trudności można skorzystać z płatnych reklam na Facebooku czy Instagramie. Tutaj cena uzależniona jest w dużej mierze od wielkości zasięgów, dlatego nie zapłacimy dużo, jeśli chcemy dopiero wypromować nasz sklep. Budżet wynoszący kilkaset złotych miesięcznie w skuteczny sposób przyciągnie wielu konsumentów do naszej strony.

Najważniejsze zalety i wady korzystania z social mediów przy tworzeniu reklamy dla sklepu internetowego

+ Ogromna liczba potencjalnych odbiorców, mogących zostać przyszłymi klientami naszego sklepu
+ Dokładne określanie grupy docelowej
+ Możliwość bezpośredniego kontaktu z odbiorcą za pomocą wiadomości
+ Szansa na uatrakcyjnienie oferty, wdrożenie specjalnych bonusów promocyjnych, konkursów czy zniżek dla najwierniejszych odbiorców

– Stosunkowo trudny start – “od zera”
– Konieczność stałego opiekowania się profilem w social mediach
– Konieczność dodawania ciekawych i przydatnych wpisów
– Ryzyko zniechęcenia klienta przez formę wpisów, niedostosowaną do jego preferencji, np. zbyt luźny język, błędy ortograficzne itd.

5. Merytoryczna reklama – content marketing, profesjonalizujący odbiór sklepu online

O ile wcześniejsze sposoby nie wymagały systematycznego wdrażania specjalistycznych artykułów tematycznych (ewentualnie w linkowaniu zewnętrznym, ale nie jest tutaj wymagana systematyka), to w przypadku postawienia na tzw. content marketing jest to obowiązkowe. “Treściwy marketing” to nic innego jak profesjonalna strategia komunikacji z klientem, ukierunkowana na zdobywanie rozgłosu za pomocą niezwykle profesjonalnych, eksperckich wręcz treści. Jest to sposób na wyróżnienie się z tłumu i zbudowanie czegoś wyjątkowo wartościowego.

Wiele sklepów online nie posiada specjalistycznych opisów kategorii, a poszczególne produkty nie posiadają specjalistycznych deskrypcji. Zaledwie niewielki odsetek sklepów w branży e-commerce posiada dedykowane blogi tematyczne, ukierunkowane na dostarczanie wartościowego contentu dla swoich klientów. Według wyliczeń ekspertów Google, content marketing stanowi jeden z najistotniejszych faktorów działających na dobre pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce.

Strona internetowa musi zostać bogato obłożona treścią bogatą w silne słowa kluczowe. Każdy produkt, każda kategoria czy zakładka powinna posiadać szczegółowy opis. Algorytmy Google lepiej traktują takie strony internetowe, które posiadają wartościową treść na witrynie. Mamy zatem do czynienia z działaniem dwufalowym. Po pierwsze content marketing umożliwia poprawne wypozycjonowanie strony, a po drugie dostarcza klientom wartościowych informacji. Szczególnie ta druga kwestia jest istotna w kontekście budowania dobrej renomy przedsiębiorstwa. Posty, opisy, wpisy blogowe, spełniające warunki content marketingu, będą charakteryzować się m.in.:

  • bogactwem treści, ciekawym słownictwem, historiami oddziałującymi na wyobraźnię odbiorcy;
  • wpływem na kreowanie potrzeb konsumenta – dobra treść zachęci odbiorcę do zakupu określonych produktów;
  • walorami edukacyjnymi, emocjonalnymi, pobudzającymi czytelnika do działania;
  • budowaniem silnej pozycji marki, będącej wiarygodną w swojej dziedzinie;
  • tworzeniem wiernego grona odbiorców i klientów;
  • ekspercką wymową, profesjonalizmem i brakiem błędów merytorycznych.

Mogą one przyjmować formę wspomnianych opisów specjalistycznych, ale także i innych form, nawet literackich: recenzji, esejów, poradników. W realiach internetowych można wykorzystać także inne techniki związane z wdrożeniem content marketingu. Najbardziej skuteczne okazują się formy łatwe w przyswojeniu dla odbiorcy, jednocześnie spełniające warunki merytorycznej treści. Są to m.in. grafiki, statystyki, filmiki multimedialne, zdjęcia, gify, podcasty.

Najważniejsze zalety i wady korzystania z treści tzw. content marketingu

+ Wypracowanie ekskluzywności naszej marki
+ Budowanie wiernego grona świadomych konsumentów
+ Skuteczność w działaniu potwierdzona opiniami ekspertów Google

– Konieczność zainwestowania w rzetelne treści, które często są drogie
– Konieczność wpasowania się w zaistniałe realia i trafienie do odbiorców – nie każda treść zostanie pozytywnie przyjęta przez czytelnika