E-biznes – czy to się jeszcze opłaca?

Każdy z nas chce stać się swoim własnym szefem. Słuchanie czyichś poleceń, czy podlegania konkretnej osobie to nic przyjemnego, dlatego możliwość pracowania tylko i wyłącznie dla siebie, a przy tym dobrego zarabiania to wizja, o której marzy wiele osób. Aktualnie, kiedy internet to wszechobecne narzędzie nie jest to takie trudne. Jedne co musimy zrobić, to założyć swój własny e-biznes. Ludzie, którzy uciekają przed korporacyjną oraz monotonną pracą, stają przed trudnym wyborem. Postawić na biznes tradycyjny, czy też firmę internetową? Aktualnie internet wniknął w praktycznie każdą dziedzinę życia. W związku z tym bardzo dobrym pomysłem może być właśnie e-biznes, którego popularność na przestrzeni lat poszybowało w górę. Czym jest e-biznes? Dlaczego dominuje on nad tradycyjnymi formami? Jakimi wadami oraz zaletami się charakteryzuje? Przekonajmy się!

Czym jest e-biznes?

E-biznes to nic innego jak elektroniczny biznes, którego protoplastą jest koncern IBM. Model prowadzenia przedsiębiorstwa w ten sposób został wcielony w życie już w roku 1995 i opiera się na wielu rozwiązaniach teleinformatycznych, a szczególnie na coraz to popularniejszych aplikacjach internetowych. Co obejmuje elektroniczny biznes? Przede wszystkim wymianę informacji pomiędzy producentami, przedsiębiorcami, dystrybutorami oraz odbiorcami usług, jak i produktów. E-biznes to także podpisywanie umów, płynne przesyłanie dokumentów, zawieranie kontraktów, pozyskiwanie nowych klientów, jak i kontaktów, wyszukiwanie informacji o nowościach, jakie wchodzą na rynek, a także konkurencji. Z e-biznesem łączy się także wiele innych pojęć, takich jak:

  • E-enterprise, czyli elektroniczne przedsiębiorstwa;
  • E-commerce, czyli handel elektroniczny;
  • E-economy, czyli elektroniczna gospodarka;
  • E-government, czyli elektroniczny zarząd;
  • E-society, czyli elektroniczne społeczeństwo;

Dlaczego e-biznes dominuje nad tradycyjnymi formami biznesu?

Przede wszystkim dlatego, że założenie e-biznesu nie wiąże się z wynajmowaniem kosztownej powierzchni biurowej. Zdecydowana większość pracy w takim wypadku może być wykonywana po prostu z domu i to jest naprawdę duża zaleta e-biznesu. Warto również wspomnieć o kosztach reklamy internetowej, które nie należą do zbytnio wygórowanych. Samo drukowanie oraz rozprowadzanie ulotek to kosztowna część promocji, o której możemy po prostu zapomnieć, kiedy prowadzimy e-biznes. W takich wypadkach najczęściej reklamujemy się za pomocą e-maili, własnej strony internetowej, artykułów na blogu, czy też pozycjonowaniu. Wiele osób twierdzi, że biznes elektroniczny polega tylko i wyłącznie na samym dokonywaniu transakcji. Rzeczywistość jest zupełnie inna, a e-biznes to wszystko to, co prowadzi do samego dobicia targu. Do tego typu czynników zaliczamy oczywiście marketing internetowy/ To on jest odpowiedzialny za reklamę, której skutkiem ma być sprzedaż produktów, czy też usług. Co więcej, dzięki łatwości nawiązywania relacji w sieci, kształtowanie wizerunku firmy jest znacznie prostsze w internecie, niż w klasycznych wypadkach.

Nie możemy także nie wspomnieć o tym, że w przypadku e-biznesu nie ma konieczności zatrudniania pracowników, gdyż to sam właściciele wykonuje wszelkie działania. Co więcej, nawet wtedy, gdy firma poważnie się rozrośnie, to koszty utrzymania zatrudnionych będą znacznie mniejszy, niż gdy mamy do czynienia z tradycyjnym biznesem. Dlaczego? Oczywiście dlatego, że taka osoba będzie mogła wykonywać swoje zadanie ze swojego własnego domu, a wiele właścicieli e-biznesów zatrudnia swoich pracowników na umowę o dzieło, czy też zlecenie. 

Niezwykle ważną kwestią jest również to, że towary w sklepach internetowych dostępne są przez cały czas bez żadnej przerwy. Rynek, jaki jest obejmowany przez e-biznes to cały świat, a tradycyjne firmy najczęściej są w stanie obejmować jedynie lokalne obszary. Nawet sam kontakt z firmą, jak i kontrahentami jest bardzo prosty, szybki oraz darmowy, gdyż odbywa się za pomocą e-maili czy komunikatorów. Warto również wspomnieć o kosztach wysoki, którymi właściciel e-biznesu najczęściej nie musi się przejmować, gdyż leżą one w rękach nabywcy.

Jak rozpocząć przygodę z e-biznesem?

Najważniejsze jest to, aby stworzyć swoją własną stronę internetową, na której może kryć się na przykład sklep internetowy. Domena w internecie jest niezwykle ważna. Możemy ją porównać do siedziby firmy w tradycyjnym biznesie. Niezbyt pozytywna domena, to sklep zlokalizowany na przedmieściach. Za to dobrą domeną możemy przyrównać do firmy, która zlokalizowana jest w centrum dużego miasta. Prawda jest taka, że osób, które oferują nam swoje domeny, naprawdę nie brakuje. Dlatego wybranie odpowiedniej oferty może być naprawdę trudne. Dobra domena internetowa powinna przede wszystkim być niepowtarzalna, a także łatwa, krótka oraz bardzo proste w zapamiętywaniu, oraz pisaniu. Co więcej, musi ona natychmiastowo budzić skojarzenia z danym przedsiębiorstwem, a słowa, jakie się w niej znajdują, powinny pochodzić z rodzimego języka. Tworzenie domen to umiejętność, w której czasie trzeba być bardzo kreatywnym. Nie bez znaczenia jest również znajomość wielu zasad, jakie panują w sieci. 

Domena internetowa to swoistego rodzaju wizytówka każdej firmy. To właśnie ona ma za zadanie odesłać konsumenta do strony WWW, która pokaże profesjonalizm danego przedsiębiorstwa. Pozwala na reklamę firmy, a także bardzo prosty kontakt z klientem, który w obecnych czasach jest naprawę ważny. Jak to zrobić? Konieczne jest zarejestrowanie adresu naszej strony za sprawą odpowiedniej firmy, a także zapewnienie hostingu, dzięki któremu witryna będzie dostępna w sieci. Następnym krokiem jest wybranie wolnego adresu, konkretnych rozszerzeń oraz opłacenie okresy użytkowania danej domeny. W związku z tym w czasie tworzenia swojego własnego e-biznesu najważniejsze jest to, aby zarejestrować swoją domeną, która pozwoli nam stworzyć elektroniczną wizytówkę naszej firmy, co będzie świadczyło o naszym profesjonalizmie. Kolejnym krokiem będzie stworzenie swojego newslettera, listy adresowej, biuletynu, autorespondera, copywritingu, a także marketingu. Ważne jest również to, aby prowadzić swojego bloga firmowego, na którym będą umieszczane artykuły odnoszące się do danej działalności. Nie bez znaczenia jest także samo pozycjonowanie serwisu oraz badanie ruchu i późniejsze wyciągnie wniosków na podstawie uzyskanych informacji.

Jakie wady ma e-biznes?

Mimo tego, że e-biznes to bardzo ciekawa forma prowadzenia działalności, to dokładnie tak samo, jak każda inna ma ona swoje wady. Jakie?

  • Konkurencja. Rynek internetowy to niezwykle atrakcyjny obszar dla wielu przedsiębiorców. W związku z tym konkurencja będzie duża praktycznie w każdej branży. Wybicie się jest możliwe tylko dzięki pomysłowości oraz profesjonalizmowi;
  • Długi czas budowania zaufania klientów. Spora część konsumentów kupuje produkty na podstawie wielu komentarzy, czy opinii dostępnych w sieci. Kiedy nasza firma będzie zupełnie nowa, tylko mała część osób nam zaufa;
  • Wymagania konsumentów. W dzisiejszych czasach klienci są bardzo wybredni i nie ma się co dziwić, wybór praktycznie w każdej dziedzinie jest bardzo duży, dlatego, jeśli chcemy zaskoczyć czymś konsumentów, będziemy musieli się trochę natrudzić.

Jakimi zaletami charakteryzuje się e-biznes?

Jest również druga strona medalu, która przemawia za e-biznesem. Jakie plusy ma taka forma prowadzenia działalności?

  • Elastyczność działań. Zmiana sposobu działania, czy profilu naszej działalności, gdy działamy w sieci, jest naprawdę bardzo prosta;
  • Brak ograniczeń terytorialnych. W internecie każdy może zostać naszym klientem, nawet osoby, które mieszkają na drugim końcu świata. W przypadku tradycyjnych rozwiązań taka sytuacja jest niemożliwa;
  • Brak konieczności posiadania dużego kapitału na start. E-biznes to coś, co nie wymaga od nas dużych nakładów finansowych. Jedyne co potrzebujemy to wiedzę na dany temat, chęci oraz dobry pomysł.

Jak widać, e-biznes ma swoje wady, jak i zalety. Jest to jednak bardzo przyszłościowa branża, która może dawać nam ogromne zyski. W związku z tym, jeśli zastanawiamy się, czy postawić na tradycyjną firmę, czy elektroniczny biznes, to drugie rozwiązanie będzie znacznie lepsze.