Biznes
23 Lip. 2020

Dropshipping krok po kroku

Sklep internetowy w modelu dropshipping to obecnie jeden z najpopularniejszych sposobów na biznes online. Ogromna popularność dropshippingu wynika przede wszystkim z jego prostoty. Założenie sklepu internetowego, a następnie jego konfiguracja i obsługa nie należy do trudnych zadań. Ponadto do rozpoczęcia działalności nie potrzeba ogromnej inwestycji, a sukces w tej branży zależy przede wszystkim od nas samych. W przypadku, gdy znajdziemy odpowiednią niszę i będziemy potrafili dotrzeć do docelowej grupy odbiorców, to sukces mamy niemal gwarantowany.

Jeśli zastanawiasz się czym dokładnie jest dropshipping oraz w jaki sposób rozpocząć e-handel w tym modelu, to zapoznaj się z poniższym artykułem. Po zapoznaniu się z całym wpisem dowiesz się m.in. w jaki sposób działa dropshipping, dla kogo jest dropsipping oraz poznasz jego wady i zalety. Następnie dowiesz się co jest potrzebne do pełnej konfiguracji sklepu oraz poznasz sposoby na znalezienie opłacalnych produktów w modelu dropshipping.

1. Co to jest Dropshipping?

Pojęcie dropshippingu przewinęło się zapewne w Twoim otoczeniu nie raz. Nic dziwnego, ponieważ sposób e-handlu oparty na tym systemie jest znany już od dłuższego czasu. W rzeczywistości dropshipping swoim działaniem przypomina nieco standardowy sklep internetowy, jednak w porównaniu do niego, nie wymaga posiadania własnego magazynu oraz nie trzeba składować zapasów w magazynie. Logistyka oraz przeładunek towarów także idzie w zapomnienie. Dzięki temu prowadzenie sklepu w tym modelu jest stosunkowo proste, a co najważniejsze o wiele tańsze, aniżeli w przypadku prowadzenia standardowego sklepu internetowego.

W praktyce sklep dropshipping nie ponosi żadnych kosztów związanych z magazynowaniem. Proces realizacji zamówienia wygląda w ten sposób, że klient kupuje produkt na stronie sklepu, następnie właściciel sklepu składa zamówienie u oryginalnego dostawcy, a on realizuje zamówienie i wysyła towar bezpośrednio do klienta składającego zamówienie.

Jak działa model dropshippingu?

Osoby, które do tej pory działają na zasadzie dropshippingu pokochali ten model głównie poprzez jego prostotę. Sklep funkcjonujący na bazie dropshippingu działa w modelu logistycznym sprzedaży internetowej, w którym dostawca (producent bądź hurtownia) przejmuje cały proces wysyłki towaru. Właściciel sklepu w tym modelu logistycznym zbiera jedynie zamówienia, a następnie automatycznie przesyła je do dostawcy, który zajmuje się wysyłką towaru do klienta oraz realizacją zamówienia.

System dropshipping został specjalnie zaprojektowany, dzięki czemu proces zbierania oraz przesyłania zamówienia jest automatycznie obsługiwany z poziomu sklepu. W przypadku pojawienia się nowego zamówienia, sklep od razu przekazuje zamówienie do hurtownika bądź też producenta, który zajmuje się całą resztą. Dzięki temu właściciel sklepu dropshippingowego zupełnie nie musi przejmować się całą otoczką związaną ze składowaniem, a następnie wysyłaniem towarów. Sprawia to, że prowadzenie sklepu internetowego w tym modelu nie wymaga od nas również dużego nakładu czasu. Wszelkie sprawy związane ze sklepem można na spokojnie załatwiać w wolnym czasie, gdy skończymy już naszą etatową pracę.

W jaki sposób zarabia sklep w modelu dropshipping?

W rzeczywistości osiągnięcie zysku wygląda podobnie jak w przypadku tradycyjnego handlu detalicznego. Sprzedawca w modelu dropshipping zarabia na różnicy, który pojawia się pomiędzy ceną hurtową a detaliczną.

Oczywiście to, ile dokładnie uda się zarobić dzięki sklepowi internetowemu w modelu dropshipping zależy od nas samych. Na końcowy sukces składa się zarówno wybór odpowiedniej niszy oraz produktów, które w ramach tej niszy będziemy oferować. Duże znaczenie ma także konkurencyjność w danej branży, przez co najlepiej byłoby, gdyby nasz produkt charakteryzował się wysokim popytem oraz małą konkurencyjnością. Im mniejsza konkurencja, tym możemy pozwolić sobie na zwiększenie marży, dzięki czemu nasz zarobek będzie większy.

2. Dla kogo jest Dropshipping?

Obecnie dropshipping coraz częściej rozpoczynają osoby posiadające mały sklepik bądź osoby początkujące w biznesie internetowym, które chcą postawić pierwsze kroki w sprzedaży, ale nie chcą narażać się na duże ryzyko. Dropshipping pozwala obracać mniejszą ilością produktów, a pieniądze nie są zamrożone na długi okres. Oprócz tego nie trzeba się również przejmować obsługą zamówienia oraz wysyłką. Wszystkie wymienione elementy spoczywają w rękach hurtowni bądź producenta, którzy przejmują zamówienie ze sklepu dropshipping i realizują wysyłkę towaru. Model dropshipping często wykorzystywany jest w przypadku towarów o dużych gabarytach.

Prowadzenie sklepu dropshipping jest bardzo wygodne. Na początku wystarczy jedynie ustawić marżę i już można sprzedawać produkty. Ceny można regulować zarówno o dowolny procent lub o daną kwotę. Oczywiście jako właściciel sklepu możesz w dowolnym momencie zmienić także marżę, w zależności od obecnie występującej sytuacji.

3. Zalety dropshippingu

Sklep dropshipping posiada sporo zalet, które zachęcają wiele osób do rozpoczęcia handlu właśnie w ten sposób. Rozpoczęcie sprzedaży nie wymaga dużych inwestycji finansowych. Nie potrzeba także na samym starcie zamrażać ogromnej ilości pieniędzy w towarze, a jako właściciele sklepu mamy regularny przepływ środków pieniężnych. Ponadto nie trzeba również kupować produktów od dostawcy, a także przejmować się magazynem oraz ilością produktów w zapasie.

Zalety sklepu dropshipingowego:

  • masz ogromną dowolność w doborze produktów, które mogą pochodzić od różnych producentów i dostawców,
  • nie przejmujesz się kupnem produktów oraz zarządzaniem stanami magazynowymi,
  • wysyłka towaru do klienta jest po stronie dostawcy bądź hurtownika,
  • proces wysyłki przebiega sprawnie bez Twojego udziału,
  • płacisz za towar dostawcy dopiero w momencie, gdy otrzymasz zapłatę od klienta,
  • oszczędzasz ogromną ilość czasu, dzięki czemu możesz skupić się na rozwoju obecnego bądź innego biznesu.

Wymienione powyżej zalety są oczywiście jedynie namiastką tego, co może nam dać prowadzenie działalności sklepu internetowego w modelu dropshipping. W praktyce prowadzenie takiego sklepu daje nam o wiele więcej możliwości. Wraz z biegiem możemy poszerzać nasz asortyment oraz skalować biznes, dzięki czemu możemy stopniowo zwiększać nasze przychody oraz zmniejszać nakład czasu. Wydaje się to świetne rozwiązanie m.in. dla osób, które cenią sobie zachowanie balansu pomiędzy pracą a wolnym czasem oraz równowagę finansową w swoim życiu.

4. Wady dropshippingu

Pomimo wielu zalet, dropshipping posiada także i kilka wad. Najbardziej istotną z pewnością jest brak całkowitej kontroli nad procesem zakupowym oraz całkowity brak kontaktu z klientem. Będąc właścicielem sklepu w tym modelu logistycznym, nigdy nie masz do końca pewności, czy zamówienie zostanie zrealizowane na czas oraz czy nie dojdzie do jakiejkolwiek pomyłki podczas wysyłki produktu. Kolejnym przykładem wady dropshippingu może być mała elastyczność co do umieszczania swojej marki na paczkach oraz kontakt z klientem, który jest niemalże ograniczony do zera.

Wady sklepu dropshipingowego:

  • nie masz kontroli nad jakością i dostępności produktów,
  • brak pewności co do terminowej realizacji wysyłki,
  • nie kontrolujesz całego procesu, dotyczącego wysyłki towarów,
  • nie prowadzisz jakiejkolwiek interakcji z klientem,
  • brak możliwości oferowania gratisów, w celu poprawy relacji z klientem,
  • problem z zamianą produktów, które są w danym momencie już niedostępne.

Oczywiście większość wymienionych powyżej problemów można rozwiązać za pomocą odpowiedniej integracji z hurtownikami oraz dostawcami. Oprócz tego także prawidłowe zaimplementowanie systemu dropshippingowego w Twoim sklepie pozwoli wykluczyć większość wymienionych powyżej wad.

5. Dropshipping jak zacząć?

Rozpoczęcie działalności dropshippng wcale nie jest takie trudne, jak mogłoby się wydawać na początku. Na początku warto wybrać odpowiednią platformę, na której postawimy nasz sklep. Tutaj do wyboru jest sporo platform e-commerce, które w prosty sposób pozwalają na założenie sklepu w modelu dropshipping. Mowa tutaj m.in. o WordPress, PrestaShop oraz o wielu platformach abonamentowych.

Eksperci polecają zarówno osobom początkującym, jak i osobom nieco bardziej doświadczonym prowadzić swój sklep na platformie WordPress + WooCommerce. Korzystanie z tej platformy wiąże się z wieloma korzyściami, w porównaniu do pozostałych platform. Przede wszystkim koszty konfiguracji są bardzo niskie, a sama platforma oferuje wielką elastyczność dostosowania sklepu do indywidualnych preferencji. Oprócz tego WordPress z wtyczką WooCommerce daje możliwość korzystania z wielu rozmaitych bramek płatności, dzięki czemu jest to obecnie najlepsze oprogramowanie, zarówno do budowy zwykłych sklepów internetowych, jak i dropshipping.

Połączenie platformy WordPress z wtyczką WooCommerce to praktycznie nieograniczone możliwości pod względem konfiguracji sklepu. W sieci można znaleźć tysiące darmowych oraz płatnych rozszerzeń do WordPressa, dzięki czemu można w prosty sposób integrować sklep z innymi podmiotami oraz można dopasować unikalny wygląd całej strony.

6. Sklep dropshipping na WordPress

Zastanawiasz się co dokładnie jest Tobie potrzebne, aby w pełni rozpocząć działalność Dropshipping z WordPress + WooCommerc? Otóż w celu założenia sklepu dropshipping wymagane jest przede wszystkim posiadanie domeny oraz hostingu. Domena jest to po prostu nazwa Twojego sklepu internetowego, która jest także adresem strony www, prowadzącym do Twojego sklepu. Natomiast hosting jest to specjalnie wydzielone miejsce na serwerze firmy zewnętrznej, na którym będą znajdować się wszelkie pliki związane z Twoją stroną i sklepem internetowy. Po zakupieniu domeny oraz hostingu, można przejść do konfiguracji WordPress’a oraz WooCommerce.

Prawidłowe rozpoczęcie korzystania z WordPress i WooCommerce, wiąże się z posiadaniem elementów takich jak:

  • Domena – adres internetowy Twojego skepu
  • Hosting – miejsce, na którym przechowywane będą pliki sklepu
  • Certyfikat SSL – specjalne zabezpieczenie, dzięki któremu zaszyfrowane będą płatności online
  • WordPress – platforma CMS, na której postawiony zostanie sklep
  • WooCommerce – wtyczka e-commere, która umożliwia pełną obsługę sklepu
  • Zaimplementowanie dropshipping – w celu pełnej synchronizacji Twojego sklepu z zewnętrznym dostawcą

Konfiguracja sklepu internetowego na platformie WordPress umożliwia automatyczną aktualizację produktów w sklepie. Oznacza to, że w przypadku pojawienia się nowych produktów u producenta bądź w hurtowni, automatycznie zostaną one dodane do zasobów, a status produktu w Twoim sklepie zmieni się na “dostępny”. Dostępność produktów można synchronizować zarówno automatycznie, jak i ręcznie, za pomocą jednego przycisku.

Automatyczna aktualizacja dropshippingu

W przypadku pojawienia się produktów u producenta i w hurtowni, w Twoim sklepie także automatycznie zaktualizuje się status produktów. Wykonanie całkowitej synchronizacji automatycznie zmieni takie właściwości produktu jak stan magazynowy, cena oraz widoczność produktu. Taką synchronizację dropshippingu można dowolnie ustawiać, przez co może ona się odbywać nawet co 1 godzinę, dzięki czemu momentalnie w Twoim sklepie pojawią się aktualności.

Ręczna aktualizacja dropshipping

Będąc właścicielem sklepu masz także możliwość wykonywania ręcznej aktualizacji. Taka opcja daje Ci również możliwość indywidualnego ustawienia parametrów, które mają zostać zaktualizowane. Mowa tutaj o takich właściwościach produktu jak: galeria zdjęć, opis produktu, nazwa produktu, słowa kluczowe, kategorie oraz ręczne opisy.

7. Znalezienie produktów i dostawców

Nieodłącznym krokiem w rozpoczęciu działalności dropshipping jest znalezienie odpowiednich produktów, które chcesz sprzedawać. W tym kroku na początku należy przede wszystkim zastanowić się, jaki dokładnie rodzaj produktów chcesz oferować. O tym jak znaleźć najlepsze produkty do dropshipping oraz w jaki sposób rozwijać swoją działalność dowiesz się już za chwilkę, zapoznając się ze wskazówkami umieszczonymi w dalszej części artykułu.

Oczywistym jest, że warto wybrać przede wszystkim niszę do Twojego sklepu. Odpowiednie dobranie niszy z pewnością ułatwi cały proces poszukiwania produktów, które zostaną umieszczone w ofercie sklepu. Ponadto nisza pozwoli również dokładnie zidentyfikować Twoją grupę klientów. Przykładem mogą być tutaj artykuły sportowe. W przypadku, gdy chcesz rozpocząć sprzedaż strojów sportowych oraz piłek, możesz zawęzić Twoją grupę odbiorców jedynie do osób, które uprawiają konkretną dyscyplinę sportową, jak np. piłka nożna.

Odpowiednie dobranie niszy jest kluczowym elementem początkowym, który ma ogromny na powodzenie Twojej działalności w przyszłości. Z tego powodu warto wziąć pod uwagę wybór takiej niszy, która znajduje się w kręgu Twoich zainteresowań. Prowadzenie działalności w systemie dropshipping z asortymentem, który jest Ci kompletnie nieznany może okazać się w ostateczności znacznie trudniejszym zadaniem, a to może bezpośrednio przełożyć się na wyniki uzyskiwane przez Twój sklep.

Gdy określisz już jasno swoją niszę, możesz zabrać się za poszukiwanie produktów do Twojego sklepu. Warto stawiać na produkty, które charakteryzują się małą konkurencją oraz wysokim popytem. W celu wyselekcjonowania najpopularniejszych produktów, można posiłkować się innymi portalami, np. takimi jak Allegro. Dokładna analiza produktów na innych serwisach pozwoli Tobie wybrać produkty, które będzie można sprzedawać z zyskiem.

Po wybraniu odpowiednich produktów do Twojego sklepu, możesz przejść już do znalezienia konkretnych dostawców, którzy oferują te konkretne produkty w modelu dropshipping.

Gdzie znaleźć dostawców dropshipping?

W internecie można znaleźć sporo miejsc, na których ogłaszają się zarówno dostawcy, jak i sprzedawcy dropshipping z całego świata. Jedną z najbardziej popularnych platform, na której można znaleźć wielu dostawców dropshipping z pewnością jest AliExpress. Jest to platforma, na której można znaleźć miliony produktów z wielu kategorii. Co więcej, platforma AliExpress jest bardzo łatwo konfigurowalna ze sklepem dropsghipping WordPress. Dzięki temu bez większego problemu można importować produkty bezpośrednio ze strony AliExpress, co w dłuższej perspektywie czasu jest bardzo wygodnym oraz praktycznym rozwiązaniem.

8. Podsumowanie

W obecnych czasach dropshipping jest bardzo lukratywnym zajęciem dla przedsiębiorczych osób. Znalezienie odpowiedniej niszy i wstrzelenie się w odpowiedni czas może przynieść ogromne korzyści finansowe. Szczególnie, że jest to sprawdzony model biznesowy, na którym wzbogaciło się wiele osób. Tak naprawdę prowadzenie sklepu internetowego dropshipping można na początku traktować jako dodatkowy zarobek, ponieważ nie trzeba w związku z jego prowadzeniem poświęcać dużej ilości czasu oraz dużego nakładu gotówki. Cały proces związany z rozpoczęciem działalności jest stosunkowo prosty, a jeśli skorzystamy z platformy WordPress, to sama konfiguracja sklepu i jego obsługa jest bardzo intuicyjna.