Biznes
07 Wrz. 2020

Jak założyć sklep internetowy i ile to kosztuje?

Założenie sklepu internetowego to dobry sposób na to, by zyskać stałe źródło dochodów, rozwijać swoją działalność zyskując nowe kanały sprzedaży lub zmonetyzować pasję. By rozpocząć sprzedaż w Internecie, nie musisz wcale posiadać specjalistycznej wiedzy informatycznej ani ekonomicznej. Platformy e-commerce umożliwiają proste i szybkie zainstalowanie oprogramowania niezbędnego do prowadzenia sklepu na stronie internetowej. Wyjaśniamy, w jaki sposób to zrobić krok po kroku.

Z poniższego poradnika dowiesz się między innymi:

  • Dlaczego warto zdecydować się na prowadzenie sklepu internetowego?
  • Jak wybrać asortyment do swojego sklepu i przygotować ofertę?
  • Która z platform e-commerce będzie najlepsza i z jakimi kosztami musimy się liczyć?
  • Jak dopracować wygląd sklepu internetowego?
  • Jak zainstalować bramki płatności i zaoferować klientom korzystne formy dostawy?
  • W jaki sposób promować swoją ofertę, docierać do szerokiego grona klientów i powiększać zyski ze sprzedaży.

Dlaczego warto zdecydować się na prowadzenie sklepu online?

Założenie sklepu internetowego może być dobrym pomysłem by zmienić pasję w dochodowy interes – lub by rozwijać działalność prowadzoną stacjonarnie, zdobywając nowe kanały dystrybucji. Powodów, dla których warto zdecydować się na tę właśnie formę sprzedaży jest dużo.

  • Nie musisz wydawać pieniędzy na na wynajęcie i urządzenie lokaluPrzede wszystkim prowadzenie sklepu internetowego jest znacznie tańsze niż sprzedaż w punkcie stacjonarnym. Odpadają koszty najmu lokalu i przystosowania go do potrzeb działalności, które w niektórych przypadkach mogą być ogromne: czynsz, media, remont, meble i sprzęty…. Zwłaszcza początkujący przedsiębiorcy nie dysponują często dużym kapitałem, by móc pozwolić sobie na prowadzenie tradycyjnego lokalu usługowego. Tymczasem założenie sklepu online jest tanie – koszt uruchomienia strony internetowej wraz z odpowiednim oprogramowaniem i jego obsługi jest znacznie niższy, niż gdybyśmy chcieli otworzyć punkt stacjonarny. To także znacznie mniejsze ryzyko: w przypadku niepowodzenia nie stracimy zbyt wiele, podczas gdy niekorzystne umowy ciążące na najemcach często zmuszają ich do opłacania czynszu jeszcze przez kilka miesięcy po zamknięciu biznesu.
  • Masz szansę poszerzyć rynek zbytu i czerpać większe zyski ze sprzedażyOczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by połączyć obydwie formy sprzedaży: stacjonarną i online. W każdym przypadku sklep internetowy to ogromna szansa na pozyskanie rynku zbytu. Lokal w małej miejscowości odwiedza bardzo ograniczona liczba klientów, tymczasem strona w Internecie daje szansę, by dotrzeć do znacznie większej liczby osób. Jeżeli przygotujesz różne wersje językowe strony, swoje produkty możesz wysyłać na cały świat! To szansa, by wielokrotnie zwiększyć zyski ze sprzedaży.
  • Platformy sprzedażowe są proste w obsłudze i funkcjonalneObecnie stworzenie sklepu przy pomocy platformy e-commerce jest procesem bardzo prostym, szybkim i w pełni zautomatyzowanym. Nie musisz znać się na projektowaniu stron internetowych. Wystarczy że skorzystasz z gotowych szablonów i kreatorów, które oferują pełne funkcjonalności. Niektóre z nich w pakiecie oferują już hosting i domenę, a także tworzenie kont klientów, połączenie z systemami płatności i systemami wysyłkowymi firm kurierskich, różnego rodzaju powiadomienia e-mail i dodatki analityczne.
  • Wychodzisz na przeciw potrzebom klientów, udostępniając dogodne formy dostawy i płatnościObecnie nie tylko najwięksi gracze na rynku, ale i osoby, które pragną jedynie sprzedawać niewielkie ilości rękodzieła własnej produkcji, mogą bez większych problemów zaoferować swoim klientom wygodne formy zapłaty przy pomocy kart płatniczych, przelewów bankowych czy systemów płatności. Integracja z firmami kurierskimi sprawia, że możesz zaproponować wygodne dostarczenie przesyłki w sposób, który najbardziej odpowiada danej osobie. Jednocześnie możesz korzystać z całej palety rozwiązań, nie ponosząc z tego tytułu wygórowanych kosztów.
  • Masz szansę na to, by czerpać dodatkowe dochody dzięki swojej pasjiSklepy internetowe są prowadzone przez ogromne korporacje i znane marki, ale i hobbystów, którzy zajmują się tym po pracy na etacie. Nie musi to być główne źródło utrzymania. Wielu pasjonatów zakłada je, by rozwinąć swoją pasję i czerpać z niej profity. Bardzo często w ten sposób działają rękodzielnicy, artyści i rzemieślnicy.

Zakładanie sklepu internetowego krok po kroku – to nie musi być trudne

Przemyśl, jakie produkty chcesz mieć w swojej ofercie

 W dzisiejszych czasach w Internecie sprzedawane jest praktycznie wszystko: od ekologicznej żywności po części do kombajnów i sprzęt medyczny. Zanim przystąpisz do zakładania swojego sklepu, powinieneś przede wszystkim dobrze zastanowić się, jakie produkty chcesz mieć w swojej ofercie i co możesz zaproponować klientom, czego nie mają Twoi konkurenci. Niestety, rynek w Internecie jest bardzo konkurencyjny, dlatego też jeśli oferujesz popularne produkty, takie jak ubrania, biżuteria handmade czy kosmetyki, musisz liczyć się z tym, że wyróżnić się jest niełatwo. Warto promować przede wszystkim oryginalne, nowatorskie produkty, które odpowiadają na konkretne potrzeby i problemy oraz przeprowadzić solidną analizę rynku, by upewnić się, że Twoja oferta spotka się z zainteresowaniem.

Jaką platformę e-commerce wybrać i jakie są koszty związane z ich wykorzystaniem?

Domena i hosting

W momencie, gdy przemyślisz już dokładnie kwestię swojej oferty i tego, jakie produkty chcesz oferować, nadchodzi czas na postawienie sklepu od strony technicznej. W tym celu potrzebne będzie założenie strony internetowej – wykupienie domeny i hostingu, który będzie oferował parametry odpowiednie do rodzaju prowadzonej działalności. Koszt wykupienia domeny na rok to zwykle około 100-200 zł, a koszt hostingu współdzielonego od 200 do kilkuset zł rocznie.  W przypadku, gdy założysz jedynie prosty sklep internetowy, gdzie zamieścisz kilka- kilkadziesiąt produktów, wystarczy założenie strony na WordPressie i skorzystanie z jednej z popularnych ofert hostingu współdzielonego. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku ogromnych sklepów i hurtowni internetowych, które oferują tysiące produktów w setkach kategorii – w takim przypadku najlepszy będzie kontakt z firmą IT i zaprojektowanie rozwiązania dedykowanego.

Platformy e-commerce – wprowadzenie

Terminem  “platformy e-commerce” określamy kompleksowe systemy oprogramowania, które umożliwiają uruchomienie sklepu internetowego na stronie i jego obsługę: prezentację produktów, przyjmowanie zamówień, kontakt z klientami, obsługę płatności i integrację z firmami kurierskimi.  Oczywiście, poszczególne rozwiązania różnią się znacząco pod względem ceny i oferowanych funkcjonalności. Nie ma jednej dobrej odpowiedzi na pytanie, która platforma e-commerce jest najlepsza. Wszystko zależy od potrzeb i możliwości finansowych firmy.

Platformy e-commerce możemy podzielić przede wszystkim na dwa rodzaje: platformy open source i platformy abonamentowe. Niektóre sklepy korzystają również ze specjalnych platform dedykowanych i licencyjnych, jednak są to bardzo kosztowne rozwiązania, przeznaczone przede wszystkim dla największych podmiotów na rynku –  z tego powodu nie ma sensu opisywać ich szerzej w tym tekście.

Platformy e-commerce open source: WooCommerce, PrestaShop, Magento

Platformy e-commerce typu open source to oprogramowanie, które musisz zainstalować na własnym serwerze. Przy ich pomocy możesz stworzyć zupełnie niezależny sklep internetowy internetowy korzystając z rozwiązań rozwijanych przez wielu programistów z całego świata. Platformy open source są skalowalne, dlatego też mogą być wykorzystywane zarówno przez większe, jak i mniejsze firmy. Dają możliwość rozbudowywania dzięki licznym (darmowym i płatnym) wtyczkom i możliwościom modyfikowania kodu źródłowego.

To dobre rozwiązanie także dla osób, które planują w przyszłości rozwijać swoją działalność, na przykład rozpoczynając wysyłki towarów za granicę. W razie problemów technicznych popularność niżej opisanych rozwiązań sprawia, że z pewnością otrzymamy wsparcie na licznych grupach na Facebooku czy ekspertów, którzy pomocą w temacie. Do wad platform typu open source należy z pewnością relatywna trudność w ich wdrożeniu – jeżeli wcześniej nie mieliśmy do czynienia z projektowaniem stron czy programowaniem, lepiej zlecić to specjaliście. Samodzielnie również będzie trzeba dbać o sporządzanie kopii zapasowych i aktualizacje.

WooCommerce

WooCommerce to platforma e-commerce funkcjonująca jako dodatek do popularnego systemu zarządzania treścią WordPress. Jeżeli w przeszłości prowadziłeś bloga lub stronę internetową w oparciu o WordPress i poznałeś to środowisko, sklep na platformie WooCommerce będzie naturalnym wyborem.  Szacuje się, że obecnie około 30% stron internetowych na całym świecie działa w oparciu o WordPress. Także nowi użytkownicy nie powinni bać się korzystania z tych rozwiązań – ich obsługa jest bardzo prosta i intuicyjna. Samo pobranie i instalacja Woocommerce na twojej stronie zbudowanej na WordPressie są darmowe – jeżeli jednak potrzebujesz pomocy z ich wdrożeniem ze strony informatyka, to należy liczyć się z wydatkiem na ten cel ok. 1000-2000 zł. W kolejnych latach wystarczy opłacać hosting i domenę.  Jest to więc dobre rozwiązanie dla osób, które nie mogą zainwestować zbyt dużo. To sprawia, że WooCommerce doskonale nadaje się dla małych i średnich firm. Co ważne, dostępna jest ogromna ilość wtyczek i rozszerzeń, które pozwalają na zwiększenie możliwości sklepu prowadzonego w oparciu o WordPress. System umożliwia łatwe wdrożenie różnych wersji językowych, integrację z systemami płatności (w tym międzynarodowych) i uruchomienie wysyłek na cały świat.

PrestaShop

Podobnie jak WooCommerce PrestaShop to popularna platforma e-commerce typu open source, która jest udostępniana bezpłatnie, choć możemy korzystać również z płatnych rozszerzeń. Jeżeli posiadasz czas i wiedzę, jedynymi kosztami, jakie wiążą się z korzystaniem z tego silnika, będzie koszt hostingu i domeny. To wystarczy, by przygotowywać katalogi produktów, przyjmować zlecenia i obsługiwać płatności. Możesz skorzystać z gotowych szablonów lub zlecić wykonanie indywidualnego projektu przez specjalistów PrestaShop.

Darmowa instalacja Prestashop daje możliwość korzystania z podstawowych funkcjonalności, które wystarczą do prowadzenia prostego sklepu internetowego. W zależności od potrzeb, możesz rozbudowywać je dodatkowymi płatnymi wtyczkami lub wykupić specjalne pakiety (od 2 tys. zł w górę). Do zalet platformy Prestashop niewątpliwie  należy również wydajność, stosowane zabezpieczenia. oraz łatwość i prostota obsługi panelu administracyjnego.  Prestashop posiada pełną polską wersję językową i jest dobrze przystosowane do wykorzystania przez Polskich użytkowników. Niestety jednak jest to znacznie mniej popularna platforma niż WooCommerce, dlatego też znalezienie wsparcia w przypadku problemów technicznych może być trudniejsze.

Magento

 Jeżeli pragniesz stworzyć naprawdę duży, rozbudowany sklep internetowy, dobrym wyborem dla Ciebie może być system Magento. Podobnie jak WooCommerce i PrestaShop jest to platforma działająca w modelu open source – oprogramowanie do instalacji dostępne jest za darmo, płacimy natomiast za dostęp do różnego rodzaju funkcji dodatkowych, wtyczek i rozszerzeń. System został stworzony przede wszystkim z myślą o większych sklepach internetowych, w przypadku których konieczne jest zarządzanie dużą ilością produktów i kategorii. Platforma posiada wiele ciekawych funkcjonalności i dodatkowych modułów.

Co wyróżnia platformę Magento spośród innych rozwiązań open source dostępnych na rynku? Przede wszystkim umożliwia ona tworzenie naprawdę dużych, rozbudowanych sklepów. Możesz wykorzystać ten system by zarządzać nie jednym, ale nawet kilkoma sklepami internetowymi. Otrzymujesz również bardzo zaawansowane narzędzia analityczne, które pozwolą Ci generować szczegółowe i przejrzyste raporty ze sprzedaży. Niestety, decyzja o postawieniu właśnie na tę platformę e-commerce ma również swoje słabe strony.  Wiążą się one przede wszystkim z jej specyfiką – jest ona przystosowana przede wszystkim do potrzeb dużych podmiotów i mało przystępna dla mniejszych sklepów. Co prawda, sama instalacja oprogramowania jest darmowa, jednak ze względu na rozmiary platformy będzie ono wymagało naprawdę wydajnego hostingu dedykowanego – co wiąże się z dużymi (i niepotrzebnymi w przypadku mniejszych sklepów) nakładami. Także panel obsługi został zaprojektowany raczej z myślą o zaawansowanych użytkownikach – dla początkujących może być on mało intuicyjny.

Platformy e-commerce abonamentowe – Shoplo, Shoper, Spotify

Nieco inaczej funkcjonują platformy abonamentowe – platformy e-commerce działające w modelu Saas – software as service – oprogramowanie jako usługa. Są one znacznie prostsze w obsłudze – w tym przypadku sklep możesz uruchomić już w kilka minut, korzystając z oprogramowania w chmurze. Opłacając stałą miesięczną lub roczną opłatę abonamentową, masz możliwość korzystać ze wszystkich funkcjonalności sklepu, bez konieczności instalowania programów na komputerach firmy. Sklep tworzony przy pomocy platformy abonamentowej nie wymaga od nas takiego nakładu pracy, jak ma to miejsce w przypadku rozwiązań open source – otrzymujesz przestrzeń, która jest już gotowa, by “od zaraz” rozpocząć sprzedaż. Co prawda, możliwości modyfikacji sklepu są zazwyczaj ograniczone – jednak tak naprawdę zdecydowana większość małych sklepów nie potrzebuje dużego pola manewru w tym zakresie.  Problem może pojawić się jednak wraz z rozwojem działalności, gdy będziemy potrzebować bardziej specjalistycznych funkcjonalności. Jeżeli chodzi o wygląd, możesz wybrać jeden z dostępnych szablonów. Wprowadzanie niestandardowych rozwiązań może być bardzo utrudnione.

Shoplo

Shoplo jest platformą abonamentową do sprzedaży produktów przez Internet – w tym przypadku nie tworzysz całkowicie niezależnego sklepu, a jedynie dzierżawisz przestrzeń handlową – co nie zmienia wiele w codziennej obsłudze. Jest to rozwiązanie bardzo wygodne dla małych i średnich firm. Jedna platforma, za którą płacimy stałą miesięczną kwotę, umożliwia zarządzanie sprzedażą produktów wieloma kanałami – w systemie nazwanym “Shoplo Multichannel”. Umożliwia on nie tylko sprzedaż “w sklepie”, ale także na inne sposoby – na przykład integrację z kontem sprzedawcy na Allegro. Dostęp do ponad 1000 funkcjonalności pomaga dostosować sklep do naszych oczekiwań.

Decydując się na prowadzenie sprzedaży poprzez platformę Shoplo mamy do wyboru pakiety w cenach od 50 do 300 złotych miesięcznie – różnią się one między sobą oferowanymi funkcjonalnościami. Można na początek wykupić najprostszy pakiet, a następnie zmienić go, jeżeli wraz z rozwojem firmy zajdzie taka potrzeba. Testując platformę warto skorzystać z bezpłatnego okresu próbnego. Do zalet Shoplo należy również wielojęzyczny system z osobnymi panelami administracyjnymi, automatyczne odzyskiwanie porzuconych koszyków i integracja z Facebookiem i Instagramem.

Shoper

Shoper to bardzo popularna w Polsce platforma e-commerce działająca w systemie abonamentowym, której sposób działania jest podobny do opisanego wcześniej Shoplo. Nie musimy pobierać żadnego oprogramowania i instalować go na swoim komputerze, lecz od razu po dokonaniu prostej konfiguracji możemy korzystać z rozwiązań w chmurze. Nie musisz wykupować własnej domeny ani hostingu.  Polska platforma Shoplo zdobyła bardzo dużą popularność ze względu na ilość i jakość dostępnych funkcjonalności: połączenie z różnymi portalami aukcyjnymi, jak Allegro czy Ebay; integrację z systemami firm kurierskich czy programami do księgowości. Dostępne opcje zależą od pakietu, który wybierzemy. Najtańszy “Złoty pakiet” pozwala na dodanie dziesięciu tysięcy produktów i wykorzystywanie do 300 GB rocznie transferu. Jego cena wynosi 80 zł miesięcznie lub 950 zł NETTO za rok. Za najbardziej rozbudowany pakiet “Premium” zapłacimy 300 zł miesięcznie lub 3600 złotych rocznie.  Możesz skorzystać z jednego z kilkudziesięciu standardowych szablonów graficznych lub zamówić indywidualny projekt – jego koszt waha się w granicach 3000 – 5000 zł.

Shopify

Shopify to jedna z najbardziej znanych platform e-commerce na całym świecie – obecnie jej oprogramowanie wykorzystuje już ponad milion sklepów w 175 krajach. W Polsce jednak jest stosunkowo mało popularna – wiąże się to z faktem, że nie posiada wielu udogodnień stworzonych z myślą o polskich użytkownikach. Chociaż platforma obsługuje już częściowo język polski, to mając na uwadze kwestie systemów płatności czy współpracy z firmami kurierskimi lepiej zdecydować się na inne platformy jeśli myślimy o stworzeniu sklepu działającego przede wszystkim w Polsce. Shopify jest natomiast bardzo dobrym rozwiązaniem, jeżeli chcemy prowadzić działalność na międzynarodowym rynku. Przy jej pomocy w kilka minut uruchomisz sklep, który pozwoli Ci wysyłać towary za granicę. Platforma Shopify posiada wygląd przystosowany do obsługi na urządzeniach mobilnych oraz integracje z mediami społecznościowymi, przede wszystkim z Facebookiem. Najtańszy pakiet dostępny jest za 79$ miesięcznie. Roczny koszt prowadzenia sklepu na Shopify waha się w przedziale od 350 do 3600$, będziemy musieli niestety też płacić prowizje od sprzedaży. Wadą platformy są także ograniczone możliwości zarządzania produktem.

Dopracuj strukturę strony i wygląd sklepu internetowego

Gdy ukończyłeś już konfigurację oprogramowania, dopracuj strukturę strony i  wygląd sklepu internetowego. Zadbaj o to, by całość projektu była spójna i atrakcyjna wizualnie. Przydatne będzie podejście UX – user experience, czyli doświadczenie użytkownika. Pod tym terminem kryje się całokształt wrażeń, jakich doświadcza użytkownik, korzystając ze strony internetowej. Niekiedy web developerzy i właściciele sklepów internetowych są dumni z wdrożenia zaawansowanych i innowacyjnych projektów, tymczasem dla klientów – na przykład osób starszych, czy ze słabszymi kompetencjami komputerowymi – są one zupełnie nieintuicyjne. Warto spojrzeć na sklep oczami “zwykłego” użytkownika – dobrym pomysłem może być poproszenie o przetestowanie go przez znajomych. 

Wprowadzając do sklepu produkty, pamiętaj, że bardzo ważne są również zdjęcia produktów – to na ich podstawie klient dokonuje oceny, czy chce kupić daną rzecz. Zadbaj o to, by były dobrej jakości, na białym lub neutralnym tle, najlepiej bez cienia. W przypadku zdjęć ubrań za najbardziej profesjonalne uchodzą zdjęcia wykonywane na manekinie typu duch – dają one efekt trójwymiarowości. Nie kopiuj opisów produktu – ze względu na pozycjonowanie powinny być one unikalne.

Zainstaluj bramki płatności dostosowane do potrzeb Twoich klientów

Kolejnym krokiem powinno być zainstalowanie bramek płatności dostosowanych do potrzeb klientów. Jeżeli z tego zrezygnujemy, oczywiście nadal będziemy mogli prowadzić sprzedaż – podając po prostu numer konta, na który trzeba wykonać przelew. Jest to jednak rozwiązanie o wiele mniej wygodne. Przelew, zanim dotrze do sklepu, będzie musiał zostać zaksięgowany przez dwa banki, co oznacza dłuższy czas oczekiwania. Udostępnianie płatności takich jak Dotpay, Przelewy24, TPay czy PayU powoduje u klientów większe poczucie bezpieczeństwa. Mogą oni za ich pomocą wygodnie płacić kartą, BLIKIEM lub przelewem i szybko otrzymują potwierdzenie, że ich płatność została zaksięgowana. Operatorzy podobnych systemów płatności zwykle stosują certyfikat SSL i dodatkowe zabezpieczenia, dlatego też klienci czują się bezpiecznie przy płaceniu. Decydując się na wybór konkretnych rozwiązań warto dokładnie prześledzić tabele z opłatami, jak również sprawdzić opinie użytkowników, co jest dla nich wygodne. Bramki płatności możesz zainstalować poprzez swoją platformę e-commerce lub pobierając je ze stron operatorów.

 Wybierz korzystne opcje dostaw

Bardzo często o ostatecznej ocenie sklepu decyduje nie to, ile jego właściciel włoży wysiłku w przygotowanie oferty, lecz aspekty, które już nie do końca od niego zależą, takie jak szybkość i bezproblemowość dostawy. Wielu bardzo rzetelnych sprzedawców denerwuje się, otrzymując sygnały od klientów o tym, że produkty do nich nie dotarły – mimo że zostały one w ekspresowym tempie spakowane i przekazane poczcie lub kurierowi. Z tego powodu bardzo ważne jest, by dobrze przemyśleć, z jakimi firmami kurierskimi chcemy współpracować. Błędy ich pracowników będą rzutowały na niekorzystnym wrażeniu jakie wywrze Twój sklep. Z tego powodu warto stawiać na znane firmy o ugruntowanej pozycji na rynku. Warto umożliwić klientowi wybór spośród kilku opcji – poczty, paczkomatów czy firm kurierskich. Dzięki temu każdy wybierze rozwiązanie, które odpowiada na jego potrzeby

Przygotuj regulamin i politykę prywatności zgodne z RODO

Uruchamiając sklep internetowy, pamiętaj o tym, że aby móc zgodnie zgodnie z prawem rozpocząć przyjmowanie zamówień, potrzebne będzie opublikowanie regulaminu i polityki prywatności zgodnej z RODO. Pamiętaj, że nie chodzi o to, by bezmyślnie kopiować przypadkowy wzór regulaminu, lecz by rzeczywiście był on dostosowany do rodzaju prowadzonej przez Ciebie działalności i potrzeb klienta. Powinien regulować takie kwestie jak polityka zwrotów, reklamacje, gwarancje czy korzystanie z produktów cyfrowych, jeśli je oferujesz. Często platformy abonamentowe posiadają już w pakiecie wzory regulaminów – jednak zawsze należy sprawdzić, czy jest on w pełni aktualny i czy obejmuje wszystkie istotne kwestie.

Zadbaj o promocję sklepu

Oczywiście, nawet najbardziej atrakcyjna oferta nie pozwoli Ci zarabiać, jeżeli nikt się o niej nie dowie. Z tego powodu musisz dobrze przemyśleć strategię marketingową swojej firmy. Na ten temat napisano już bardzo wiele artykułów, dlatego też nie będziemy szerzej zajmować się tym zagadnieniem w naszym poradniku. Warto jedynie wspomnieć o tym, że w przypadku sklepów internetowych podstawą jest pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach, a także aktywność w mediach społecznościowych.