Psychologia
16 sie. 2020

Dlaczego warto pogodzić się ze swoją przeszłością i jak to zrobić?

Pogodzenie się z przeszłością może być niezwykle trudne. Dzieje się tak, ponieważ nasze umysły są w naturalny sposób uwarunkowane do kurczowego trzymania się minionych wydarzeń. Świadomie lub nieświadomie często pozostajemy przywiązani do doświadczeń i uczuć, które utrzymują się, nawet jeśli działają na nas już wyłącznie negatywnie. Pamiętanie o tych przeszłych doświadczeniach może być dla nas pomocne przez określony czas, ale przeżywanie ich na nowo w naszej wyobraźni jest tylko rozdrapywaniem rany, która nie dodaje wartości do naszego obecnego życia. Kiedy ostatnio czułeś się naprawdę szczęśliwy? Kiedy ostatnio uśmiechałeś się bez powodu? Czy pamiętasz w ogóle, kiedy ostatnio Twoje serce było pełne wdzięczności i błogości? Kiedy trzymasz się przeszłości, pozbawiasz się możliwości doświadczania tych uczuć.


Przywiązanie do przeszłości jest wynikiem ograniczającego przekonania, które mówi o zdarzeniu, które Ci się przydarzyło lub o tym, co zrobiłeś. Definiuje cię to jako osobę, jest częścią Twojej tożsamości. Trudność, z którą się zmagasz, polega na porzuceniu tej tożsamości. Przywiązanie do cierpienia i bólu, przez które przeszedłeś, podtrzymuje Cię w negatywnym nastawieniu do świata i blokuje pozytywne emocje. Może to być fakt, że ktoś potraktował nas niesprawiedliwie, niezdrowy związek, a nawet śmierć ukochanej osoby. Ale dopóki nie staniemy twarzą w twarz z tym, co się wydarzyło, nie oczyścimy umysłu, nie naprawimy dawnych ran i nie wniesiemy światła do naszego niegdyś ponurego świata, te rzeczy będą nas nieustannie prześladować. Musisz pogodzić się ze swoją przeszłością w pewnym momencie swojego życia, aby naprawdę się rozwijać. Zacznij od dokonywania dobrych wyborów. Świadomie wybierz tylko te uczucia, które sprawiają, że jesteś najszczęśliwszy.

Walcząc z przeszłością, gromadzisz w sobie negatywną energię

Trzymając się uczuć, które są spowodowane wydarzeniami z przeszłości, utrzymujesz w sobie negatywną energię. Ale kiedy uwolnisz umysł i odpuścisz, rozpocznie się swoisty emocjonalny proces detoksykacji. Zaczynasz wówczas godzić się ze swoją przeszłością, a co za tym idzie, wreszcie żyć pełnią życia.
Kiedy godzisz się ze swoją przeszłością, tworzysz zupełnie nowe poczucie wolności – wolność od negatywnych wibracji, wolność wybaczania sobie i innym oraz wolność rozwoju i urzeczywistniania swojego największego potencjału. Pogodzenie się ze swoją przeszłością wymaga od ciebie świadomej decyzji, że jesteś na to gotowy. Chodzi o to, aby uświadomić sobie, że masz dość przeżywania jej każdego kolejnego dnia. Zdecyduj już teraz, że nie będziesz pozwalał przeszłości panować nad Twoją przyszłością. Zdecyduj i uwierz, że zasługujesz na coś lepszego. Odpuszczenie zaczyna się od podjęcia dorosłej i poważnej decyzji. Może minąć trochę czasu, zanim odzyskasz spokój ducha. Możesz potrzebować terapii. Znalezienie odpowiedniego terapeuty, który naprawdę Cię zrozumie, także może zająć trochę czasu. Ale jest to gra warta świeczki.

Nie zmieniaj przeszłości – pogódź się z nią

Aby pogodzić się ze swoją przeszłością, często próbujemy zmienić to, co już się wydarzyło. Cóż, ta strategia w rzeczywistości nie działa. Główna przyczyna naszego cierpienia wynika z tego, że przywiązujemy ogromną wagę do naszej przyszłości, co buduje ograniczające przekonania. Nie chodzi o zapominanie o przeszłych wydarzeniach, a o zdrowym podejściu do nich. Przykłady negatywnych przekonań: 

– „Mój ojciec powinien był bardziej aktywnie uczestniczyć w moim życiu.”

– „Moja była dziewczyna nie powinna była mnie zdradzić.”

Cokolwiek wydarzyło się w przeszłości, nie da się tego zmienić. Dlatego wymyślanie scenariuszy tego, jak powinno lub nie powinno być, nie przyniesie ci ulgi, której szukasz. Kiedy wypowiadasz takie zdania, jak powyżej, zaczynasz tylko cierpieć jeszcze bardziej. Powinno stać się dokładnie tak, jak się stało. Wiesz dlaczego? Ponieważ tak się stało.
Zdrowszym podejściem byłoby – „mój ojciec zachowywał się tak, jak się zachowywał, ponieważ nosił w sobie własną niepewność i destrukcyjne przekonania. Byłoby zaskakujące, a nawet dziwne, gdyby mimo wszystkich swoich problemów częściej pojawiał się w moim życiu”.

Obserwuj siebie samego

Obserwuj siebie i bądź świadomy, gdy pojawiają się negatywne myśli i uczucia. Niech przychodzą i odchodzą, jak im się podoba – nie powstrzymuj ich. Ważne jest, aby pamiętać o każdej przemijającej myśli. Wyobraź sobie, że nocą prowadzisz samochód, a jasne reflektory świecą we wszystkich kierunkach. Wszystkie te światła przyciągają długie oczy i trudno jest nie zwracać na nie uwagi. Jednak aby przejść dalej, musisz skupić się na drodze. Musisz być świadomy. Nie daj się pochłonąć wszystkim bodźcom. Zamiast tego zwróć na nie uwagę i delikatnie odwróć wzrok na wybrany punkt drogi. W przypadku kierowcy oznacza to pozostanie na swoim pasie i utrzymanie kursu. A kiedy już skorygujesz trasę, możesz z każdej myśli stworzyć to, co chcesz. Świadomie skierować tok swoich myśli na pogodzenie się z przeszłością, kładąc nacisk na przekonania, które służą poprawie Twojego obecnego życia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>